Slovensko 2014 – příprava na eurolehocyklotrip

Před naším velkým letním cyklo čundrem jsme potřebovali otestovat nové oblečení, zkusit si jízdu terénem na těžko a hlavně po zimě protáhnout zatuhlé nohy. Ideální k tomu účelu byl víkend po 1. květnu. Původní plán jet na Šumavu jsme zavrhli, protože tam mělo být podle předpovědi celou dobu hnusně. Směr jsme tedy otočili na východ, pže na Slovensku zaručovala předpověď méně srážek. Ve výsledku to ale bylo tak akorát, abychom vyzkoušeli výhřevnost a nepromokavost našich hadrů  a zároveň nebyli moc zpruzelí. Takže cíl výpravy se splnil na 100%. Pro logistickou jednoduchost jsme se omezili na přímé vlaky a tak jsme se nechali dovézt z České Třebové do Horní Lidče, pak jsme udělali okruh přes Bílé Karpaty, Strážovské vrchy, Malou Fatru, Oravu a Kysuce do Čadci. Tam jsme nasedli na expres zpět do ČT.

trasa

Den 1. Horní Lideč – Strážov

Včerejší čarodějnice jsme pálili v Chocni a rovnou tam i přespali. Vstáváme před 9, abychom stihli vlak v 11 ze Třebové. Poněkud rozlámaní se cestou postupně probouzíme. Při nakládání bagáže se mě ohnula ploška se stojánkem ( stojánek jsem odmontoval a plošku pak doma narovnal a vyztužil novým dílem) a tím jsme si vybrali všechny technické komplikace ještě před začátkem výletu. Vlak stíháme na pohodu, Pak rychlopřesun do Horní Lidče (2 a 1/4 hod – vždycky mě rozseká, jak jedou vlaky na Slovensko rychle), tam vyndáváme kola a jde se na věc.

Louka za Študlovem

Louka za Študlovem

Na hřeben Bílých Karpat stoupáme přes obec Študlov, pak přes louku a lesní cestou až k asfaltce navrchu. Velkou část cesty tlačíme, bylo to moc prudké a taky se chvílema kloužeme v bahně. Nahoře potkáme traktoristu, který hlásí, že dál je „nově nataženej koberec“ a skutečně si za odměnu užíváme sjezdík do Červeného Kameně po luxusním asfaltu. Pak valíme až k Váhu, v Košece dáme pivko a dál dolinou na Košecké Podhradie a Zliechov. Tady do sebe zase nahulíme meníčko plné iontů – pivo a brambůrky a pak to hrneme do sedla pod Strážovem. Je krásně teplo a svítí slunko, takže idylka jak má být. Už se smráká, takže si stavíme stan na louce za sedlem.

Den 2.  Strážov – Párnica

Na Velké Luce

Na Velké Luce

Ráno sjíždíme do Čičman, pokoukáme po skanzenu a v krámku kupujeme epesní květnovou brindzu. Dojedeme na hlavní silnici a pokračujeme do Fačkovského sedla. To už není taková pohodička jako včera, pže je stoupání prudší než na sedlo ke Strážovu a navíc je docela nepříjemný provoz, hlavně kamiony a autobusy. Nahoře dáváme brindzu a rozhodujeme se pokračovat polňačkama po úbočí Malé Fatry. Terén je na lehokolo docela prudký, ale dáváme ho až do chvíle než začnou bahnité úseky. Kousek musíme v podstatě celý tlačit. Do toho přicházejí přeháňky, a tak nasazujeme pláštěnky a valíme dál. Na silnici přijíždíme ve Vrickém sedle, pokračujeme přes Kláštor pod Znievom až do Martina. Tady máme řešičku, jestli jet hned k Váhu, nebo si vyjet ještě na nejvyšší kopec Martinských Holí, na Velkou Luku (1475m). Jsme na testování , tak to vezmeme se vším všudy. Rozhodujeme se pro výjezd. Krpál je to solidní a pomalu jsme se doplazili až k hotelu. Já tu dávám pauzu a Pája se jede nalehko mrknout až na vršek. Když tam fotí, tak vedle něho začne v kleči funět medvěd. Rychle před ním utíká, medvěd zalezl a něměl o Páju zájem:-) Dole jsme teď hned, promotáme se Martinem a Vrůtkami, přejedeme Váh a šlapeme dál. Pohodová cesta pokračuje až do Krpelan, kde od místních zjišťujeme, jestli se jde dostat na Královany i jinak než po hlavní, ale všichni říkají, že je to jediná možnost. Tak nasazujeme blikačky, čelovky a jedeme. Provoz není tak hustý a za chvíli to máme za sebou. Možná o trochu horší je pak silnice z Královan na Párnicu, která je uzší. Těsně před Párnicí kempujeme pod posedem vedle železniční trati, schovaní za křovím.

Den 3.  Párnica – Demanová

Počasí se nám přes noc dost zhoršilo, vstáváme až dýl, pže leje. Po 9 už jen krápe a tak vyrazíme. Rychle jedeme až před Dolný Kubín, kde odbočujeme na silničku na Minčol. Vyjíždíme až na chatu na Kubínskej Holi ( cca 1150 m). Tam přišel slejvák, tak dáme oběd, pivo, to zatím venku, ale při tom jsme vychladli a jdeme ješte na kafe dovnitř.

Noc nad Demanovou

Noc nad Demanovou

Asi po 3 hodinách přechází slejvák jen v mírné poprchávání, tak opouštíme hospodu a nabíráme směr sedlo Prislop. Cestou chvílema leje a chvílema jen krápe, fouká silný vítr. Takže ideální podmínky pro testy vybavení…no nevadilo by nám, i kdyby bylo tepleji 🙂 Nicméně nové neoprenové návleky na tretry, rukavice i impregnace na kalhoty  a bundu fungují dobře a tak pokračujeme. Ze sedla sjíždíme na Hruštín a tam zkoušíme zadní cestu vlevo, abychom nemuseli po hlavní. Kdysi to mohla být fajn asfaltka, ale dneska už byla dost rozbitá a navíc všude bahno. tak jsme si pěkně zaprasili kola a sjeli zase na silnici. Pak sypeme k Oravské nádrži, dali jsme řešičku nad mapou a rozhodli se to, kvůli času, pomalu obrátit. Dali jsme jen kolečko přes most do Námestova a zpátky. Odbočili jsme na Oravskou Lesnou, vyjeli nad Demanovou a se soumrakem zakempovali u polorozpadlého turistického přístřechu. Foukal pekelný vítr a bylo kolem nuly, do toho dost vlhko, takže žádná idylka, postavili jsme stan a hned zalezli. Pěkný rozdíl oproti 20°C v Lidči…

Den 4. Demanová – Čadca

Náměstí ve Staré Bystrici

Náměstí ve Staré Bystrici

Vítr sice přes noc neustal, ale aspoň se trochu projasnilo. Nicméně kosa je pořád výživná, jsme rádi za první zahřívací kopec. Pokoukáme po železnici a pak mizíme směr Stará Bystrica. V krámku vedle silnice kupujeme luxusní sýry na doma (brindzu a parenicu), a pak dáváme rychlopřesun do Krásna nad Kysucou a do Čadci. Abychom vše stíhali na pohodu, tak měníme plány a nejedeme z Jablunkova, jak jsme původně chtěli, ale už z Čadci. Čekačku na vlak si zkracujeme v nádražce, kde se k nám přifaří týpek, kterej maká v Karose, takže je o čem povídat. Přesun proběhl na pohodu stejně jako cesta z ČT do Mejta.

 

 Záznam

Na cestě jsem taky poprvé vyzkoušel novou outdoorovou kameru na přilbu. Musím říct, že mě lehce zklamala kvalita fotek i rozlišení videa…njn, co čekat od jednoho z nejlevnějších modelů. Obrázek si můžete udělat sami z malého sestřihu z cesty (byla to moje prvotina – nečekejte nic velkého 🙂 ).

 

 

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Lehokolo se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Solve : *
18 − 15 =